Nevšedný podzemný zážitok ponúka starý železničný Margeciansky tunel, prezývaný aj ako Rolovský a Starý Bujanovský tunel. Má dĺžku 431 metrov. Je dostupný pre verejnosť, plne osvetlený a v súčasnosti slúži aj ako prístupová cesta.
Zaujímavosti a stručne z histórie
Bol postavený v rokoch 1867 – 1872, ako súčasť Košicko-bohumínskej železnice, v tej dobe najdôležitejšej železničnej trate na severe Uhorska.
V roku 1985 bol zapísaný na zoznam technických pamiatok Slovenska. Zaujímavosťou je, že takmer polovica tunelovej rúry nemá obmurovku a steny tvoria len opracované skaly.
Pre železničnú dopravu prestal starý Margeciansky tunel slúžiť v roku 1955, vtedy bol v blízkosti dostavaný nový, už dvojkoľajný Bujanovský tunel.
V pôvodom tuneli je v celej dĺžke nainštalované umelé osvetlenie, ktoré reaguje na pohyb. Vďaka tomu sa zvýšila bezpečnosť. Momentálne starý tunel slúži ako prístupová cesta z Margecian do chatovej osady Kozinec.
Pri vstupnom portáli od obce Margecany bola umiestnená informačná tabuľa, ktorá informuje o histórii a ďalších technických parametroch.
Margeciansky tunel. Ako sa sem dostať?
Tunel sa nachádza približne 3 km od obce Margecany v blízkosti vodnej nádrže Ružín.
Starý Margeciansky tunel je najlepšie dostupný z obce Margecany po asfaltovej ceste, ktorá vedie popri železničnej trati a okolo vodnej nádrže.
Trasa je obľúbená medzi cyklistami. Odporúčame po prejazde tunelom odbočiť hneď doprava na lesnú cestu, ktorá vedie do rekreačnej časti Kozinec. Nachádza sa tu pláž a drevené posedenie.
Parkovanie a verejná doprava?
Železničná stanica Margecany, alebo zastávka Margecany. Cez tunel vedie cesta a v okolí sa nachádza dostatok parkovacích miest.
Kam v okolí?
Pokiaľ sa rozhodnete pokračovať rovno po asfaltovej ceste, prídete až k priehradnému múru vodnej nádrže Ružín, do lokality Malá Lodina. Celá trasa má dĺžku približne 15 km. Z lokality Ružín vedie turistická značka na Sivec. Ďalšou technickou zaujímavosťou je 280 m dlhý Ružínsky viadukt.